آزمون روش

باسمه تعالی

سوالات آزمون پایان نیمسال درس روش های
پژوهش در فرهنگ و ارتباطات

پایان ترم 14 نمره  کار کلاسی 1 نمره تحقیق درسی 5 نمره

تاریخ ها

1391/10/27 

تحویل پرینت پاسخ ها در جلسه امتحان 

ارسال پاسخها به ای میل استاد

1391/11/28

تحویل تحقیقات درسی به دفتر دانشکده

ضمایم به commارسال شده است. 

مقاله  زیر را با دقت مطالعه فرمایید

 http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_id=77&slc_lang=fa&sid=1&ftxt=1

الف- عنوان جایگزینی برای مقاله پیشنهاد کنید که با موضوع آن متناسب تر و گویا تر باشد.0.5 
نمره

ب - چرا رویکرد کیفی انتخاب شده و برتری آن بر روش کمی در این تحقیق چیست؟ 0.5 نمره

ج- علاوه بر نظریات مطرح شده در مقاله چه نظریه های دیگر فرهنگی را برای این مطالعه مفید می دانید ؟ 1 نمره

د- مدل مفهومی یافته های تحقیق را ترسیم کنید؟ 1 نمره

ه- چه ملاحظات اخلاقی در این تحقیق باید رعایت می شده است؟ تا چه حد  رعایت شده است؟ 1 نمره

2. مقاله  زیر را با دقت مطالعه فرمایید.

http://jqr.kmu.ac.ir/browse.php?a_id=50&slc_lang=fa&sid=1&ftxt=1

الف- کدام  مراحل دورانی تحقیق کیفی در این پژوهش رعایت شده است؟ 1نمره

ب – انواع سوالهای تحقیق را در مقاله مشخص کنید؟1 نمره

ج – چرا این روش نمونه گیری برگزیده شده است؟ چگونه به اشباع رسیده است؟ 1 نمره

د- رفت و برگشت میان تحقیق و نظریه چگونه انجام شده است؟ 1 نمره

3. مقاله زیر را در مورد روش نظریه داده بنیاد با دقت مطالعه فرمایید.

http://www.ensani.ir/storage/Files/20120325151825-1040-10.pdf

الف - در چه هنگام برای پژوهش از استراتژی داده بنیاد
استفاده می کنید؟ 1 نمره

ب - جدول زیر از پایان نامه آقای مجتبی احمدی در مورد سیره رهبری امام موسی صدر استخراج شده است. مراحل کد گذاری باز و محوری را در مورد این مطلب انجام دهید . 2 نمره

ج – شیوه اجرای پژوهش داده بنیاد در پایان نامه پیوست را بر مبنای مقاله پیوست نقد و بررسی کنید.3 نمره

نشانگر

نکات کلیدی

کدگذاری باز(مضمون)

PE1

روزی امام صدر با پسر عموی خود
  شهید سید محمد باقر صدر درباره ضرورت اصلاح شیوه های دعوت اسلامی به گفتگو
  نشستند.هر دو این بزرگواران اعتقاد داشتند که شیوه های دعوت اسلامی باید متناسب
  با شرایط زمان،مکان و همچنین با نگاه به مقتضیات جهان امروز متحول شوند. اما
  در مورد چگونگی انجام این اصلاحات نظرات متفاوتی داشتند. شهید سید محمد باقر صدر
  اعتقاد داشت که عملیات اصلاح باید از نجف و از طریق حوزه علمیه آن انجام گیرد.
  ایشان معتقد بود که تشکیلات روحانیت و روش های آموزشی حوزه باید اصلاح شود، تا
  وقتی فارغ التحصیلان آن به جامعه وارد می شوند، بتوانند
  نه تنها بر معارف مسلمانان اضافه کنند، که اسلام را به غیر مسلمانان نیز معرفی
  کنند. این
  نظر شهید صدر بود.اما امام صدر نظر دیگری داشت. امام صدر اعتقاد داشت که طرح
  صحیح دعوت اسلامی در جهان امروز مستلزم آن است که روحانیت مستقیما با توده های
  مردم رابطه برقرار کند و برای ساماندهی زندگی دنیوی آن ها چاره اندیشی نماید.
  (قبلان به نقل از کمالیان و رنجبر،ج2، 1388: 259)

 

PE2

 

PE3

شما اگر امروز بخواهید خودتان را به عنوان یک مومن،
  مسلمان و شیعه به دیگران عرضه کنید، پاسخ رد خواهید شنید. یعنی نه تنها مقبولیت،
  که حتی مخاطب نیز نخواهید یافت. اما اگر آموزه های دینی را از دریچه موضوعات
  مرتبط با زندگی مردم ، از قبیل تمدن، فرهنگ، اقتصاد و توسعه مطرح کنید، مورد
  استقبال قرار می گیرد. امام این ظرایف را خیلی خوب می دانست. به همین جهت از راه
  چنین موضوعاتی وارد شد.

 

یکی از اولین اقدامات امام تلاش جهت برپایی عدالت
  اجتماعی بود. (همان : 263)

 

PE4

 

PE5

امام صدر نمی خواست با تجویز حرکت
  های جهشی، مردم را گرفتار عواقبی پیش بینی نشده و آینده ای نامعلوم کند.

روش ایشان آن بود که اصلاحات مورد
  نظر خود را در قالب برنامه هایی درازمدت اما مطمئن، به اجرا در آورد.

امام صدر قدم به قدم اما کاملا
  حساب شده پیش می رفت

ایشان متناسب با ظرفیت و شرایط
  جامعه، نابسامانی ها را اولویت بندی و حرکت اصلاحی خود را تنطیم می کرد. (همان:
  264)

 

 

PE6

 

PE7

 

PE8

 

PE9

امام صدر بر اساس افکار اصلاح طلبانه خود اعتقاد داشت
  که باید با توده های مردم ارتباط برقرار کند. ایشان در همین راستا از همان بدو
  ورود خود به میان مردم رفت.

امام صدر معتقد بود که باید قبل از هر چیز شناختی عینی
  از مشکلات مردم پیدا کند تا بر اساس آن بتواند برای حل آن ها به چاره جویی
  بپردازد. ایشان به همین سبب ماه های متمادی را صرف آن نمود تا از شهرها و
  روستاها دیدن کند و از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شود (همان : 258)

 

PE10

 

PE11

 

PE12

ایشان از طبیعت بشر می دانست که انسان نشسته،مخالف
  انسان ایستاده باشد.ایشان از طبیعت بشر می دانست که انسانی که کار نمی کند،مخالف
  انسان فعال باشد.امام صدر هیچ گاه از این مسائل غافل نبود؛بالعکس ایشان با علم
  به این ظرایف بود که درصدد برآمد برای اصلاح جامعه تلاش کند. (همان: 262)

 

PE13

امام صدر وقتی با واقعیت های جامعه
  لبنان آشنا شد، احساس کرد که اصلاحات و تغییرات فراوانی باید در آن صورت
  پذیرد.مهمترین اصلاح از نظر ایشان آن بود که انسان ها وجود دیگران را به رسمیت
  بشناسند. یعنی اندیشه «حذف دیگران» را به طور کامل کنار بگذارند. (همان:
  260)

 

 

/ 14 نظر / 25 بازدید
نمایش نظرات قبلی
دانشجوی امام صادقی

لطفا برداشت نکنید که قصد طرفداری دارم... اگرچه با دیدن موضوع مقاله متعجب شدم و هیچ رضایتی به خوندنش برای امتحان نداشتم اما ... اما اونقدر به استاد ارادت و اطمینان علمی و اخلاقی داشتم و دارم که بدونم این کار حتما دلیل و مصلحتی داشته... ... و به اون کسی که نوشتند: (دانشجوهای امام صادق بعضا متاسفانه هنوز الفبای معاشرت با خانمها را بلد نیستند. یا حتی نمی دونن چطور با یک خانم در محیط علمی معاشرت کنند که حریم اخلاق نقض نشه) عرض می کنم که استقرای شما به شدت ناقصه! دو تا امام صادقی اگر با دلیل یا بی دلیل خطا یا اشتباهی رو مرتکب بشن نشان این نیست که همه امام صادقی ها اینطورین... شما که دم از محیط آکادمیک علمی و روشن فکری و ... می زنید این اظهارات غیر علمی از شما بعیده دعاگوی استاد بودم و هستم

کوثر

اگر دقیق می خوندید من گفتم از ژست روشنفکری بدم میاد. من ترجیح می دادم از طایفه ای که امام (ره) پابرهنه ها... نامیده باشم. ولی هرگز ادعای روشنفکری و علم در مطلبم نبود. درسته که استقرایم کاملا ناقصه ولی با تحلیل ناقص جنابعالی از دو نفر به سه نفر استقرایم ارتقا پیدا کرد. در ضمن به شما پیشنهاد می کنم تو این دنیا جز به حضرت اقا به کسی سمعا و طاعتا نگاه نکنید. باور کنید همین نظر شما یک آفته برادر محترم. امیدوارم دانشگاه امام صادق روزی بتواند افرادی بصیر و دیندار تربیت کند و قطعا قبول دارم انسانهای وارسته ای در اونجا تربیت شده اند اما قبول دارید باید بهتر از اینها در خروجیهای این دانشگاه تربیت می شدند؟ این جملتون اونقدر به استاد ارادت و اطمینان علمی و اخلاقی داشتم و دارم که بدونم این کار حتما دلیل و مصلحتی داشته... ... دردناکه. نه به شخص دکتر اشنا ارادت دارم نه دشمنی دارم. بلکه ایشون را فرد متعهد و اندیشمندی می دونم که با توجه به جایگاهشون باید دقیق عمل کنند. ما هم منتظر استدالال استاد هستیم. التماس دعا

یه امام صادقی دیگه

بابا این قدر گنده نکنید مسئله رو مگه حالا چی بوده که یکی میاد میگه ژست روشنفکری نگیرید و نباید استاد چنین می کرد و چنان می کرد. اول مقاله رو میخوندید تا آخر بعد نظر می دادید چه توهینی چه تحقیری! چه ژست روشنفکری ای؟!

83

آره شایدم امتحان متون روایی بود ولی به هر حال امتحان بود دیگه دکتر. حالا ما اومدیم یه خاطره تعریف کنیم زدید تو ذوق ما

نکته

سلام علیکم قابل توجه عزیزانی که نظر دادند: 1-به نظرم جناب استاد با تجربه ی ارزشمندی که دارند، منتظر واکنش های این چنینی بودند، ولی بنا به همون دلایل و عللی که یکی از دوستان اشاره کرده بودند علاوه بر اینکه این متن رو به عنوان متن امتحان قرارا دادند پاسخ های مربوط به اون رو تو وبلاگ قرار دادند، 2-استدلال های استاد منطقی بود 3-بالاخره یه متنی تو نشریات علمی کشور چاپ شده و همه می دونیم که یه موضوع و حتی گاهی یه متن رو با واژگان مختلفی میتونیم به نگارش دربیاریم که سبک کاربرد وازگان ما تعیین می کنه که این متن علمیه، ادبیه، عاطفیه یا ...، بنابراین فکر نمی کنم با مواجه شدن یه مرد مجرد با یه متن علمی این چنینی، مشکلاتی براش پیش بیاد 4-دوستانی ممتحن که به قول برخی از مخاطبین مجرد هستند قریب به 21 سال سن دارند و مطمئنا به فراخور شرایط امروزین این قدر هم چشم و گوش بسته و بی خبر از همه جا نیستند که مثل نوجوانی که بدوا این جور چیزها رو شنیده مشتاقانه به خوندن متن و تامل در آن روی بیاورد، از سوی دیگر گمان نمی کنم که توی این متن لحن کاملا مبتنی بر حیای وِیژه ای که متون علمی رعایت می کنند، نباشه

5-دوستان ممتحن را که دیدم الحمدلله هیچ کس با این متن برخوردی ناشی از بی جنبه بودن، نکرد و حتی موقعی که از من در مورد بخشی از سوال کمک می خواستند حیا رو ته چهره ایشون دیدم 6-مخاطب محترمی که با نام کوثر نظری در مورد دانشجوها دادند چند نکته رو مورد ملاحظه قرار بدند، نمی دونم با چند نفر و تو چه مقطعی از دانشجوهای امام صادق (ع) مواجه شدند که معتقد به نظر مزبور هستند، ولی لابد باید تعداد قابل ملاحظه ای از دانشجویان ما رو دیده باشند که به این قاطعیت نسبتی را به ما می دهند، ولی متاسفانه یا خوشبختانه تعامل آکادمیک بچه های لااقل ارتباطاتی با بیرون کم است، از آن اندک هم کسانی را

نکته 3

بنده سراغ دارم اساسا معاشرتی با دانشجوهای دختر نداشتند چه رسد به آنکه الفبای آن را دانا باشند یا نه، بنابراین از یک دانشجوی علوم اجتماعی بسیار بعید است که با داشتن چه بسا تصوری از رفتاری از دانشجویی از این دانشگاه سخنی این گونه بیان دارند که آبرویی را از عده ای نه چندان کم از دانشجوهای کاملا محترم و محجوب دانشگاه نشانه رود 7- بازهم متاسفانه یا خوشبختانه در مقولات و مسائل علمی جایی برای برخورد احساسی وجود ندارد و در چارچوب شرع- احکام و اخلاق- می توان نظرات و مقولات علمی را مطرح کرد، چه بسا که استاد فقه بزگواری همواره حدیثی را یادآوری میکردند: «لا حیاء فی [بیان احکام] الدین»

نکته 1

سلام علیکم قابل توجه عزیزانی که نظر دادند: 1-به نظرم جناب استاد با تجربه ی ارزشمندی که دارند، منتظر واکنش های این چنینی بودند، ولی بنا به همون دلایل و عللی که یکی از دوستان اشاره کرده بودند علاوه بر اینکه این متن رو به عنوان متن امتحان قرارا دادند پاسخ های مربوط به اون رو تو وبلاگ قرار دادند، 2-استدلال های استاد منطقی بود 3-بالاخره یه متنی تو نشریات علمی کشور چاپ شده و همه می دونیم که یه موضوع و حتی گاهی یه متن رو با واژگان مختلفی میتونیم به نگارش دربیاریم که سبک کاربرد وازگان ما تعیین می کنه که این متن علمیه، ادبیه، عاطفیه یا ...، بنابراین فکر نمی کنم با مواجه شدن یه مرد مجرد با یه متن علمی این چنینی، مشکلاتی براش پیش بیاد 4-دوستان ممتحن که به قول برخی از مخاطبین مجرد هستند قریب 21 سال سن دارند و مطمئنا به فراخور شرایط امروزین این قدر هم چشم و گوش بسته و بی خبر از همه جا نیستند که احیانا این متن موجب ایجاد مفسده ای شود، از سوی دیگر گمان می کنم همواره تو متون علمی حیا و رعایت حریم ها مطمح نظر واقع شده

نکته

استاد عرض سلام و احترام ظاهرا نظرات بنده را فیلترینگ! کرده اید، البته بنده غیر از انتقاد محترمانه به یکی از مخاطبان نکته ای که سبب این کار بشه به ذهنم نرسید، اگر غیر از این نکته و اشکالی وجود داشته است در صورت صلاحدید بفرمایید تا بنده در موقعیت های دیگه اصلاح کنم؟

قلم

من فرصت دقیق خوندن مقاله را ندارم اما حداقل اساتیدی که از فارغ اتحصیلای این دانشگاه باشند یا مدیریت فرهنگی داشته باشند را دیدیم یا حتی حضور در فضای مجازی را هم نادیده نگیرید حتی در فامیل و دوستان هم شاهدیم تا حدودی حق بدید به نویسنده با نام کوثر گرچه قابل قبول هست که خیلی از امام صادقی ها افراد با تقوایی هستند اما به نظر میاد از نقدهایی که از این عزیزان در فضاهای متفاوت کشور می شود نباید غافل بود. حداقل درباب اینکه اگر طلبه هستند من باب اینکه فرمودند لا حیا فی طلب دین نباید اینقدر به روند علمی مجله فلان و ... بدون نقادی تکیه کنند. به شخصه مقالات بهتری در این زمینه دیده ام که هدف استاد را هم تامین کند. اینکه تعامل امام صادقی ها با بیرون کم است کمی غیر منطقی به نظر می رسد.الان به لطف خدا در خیلی از مراکزعلمی و تحقیقاتی و فرهنگی این افراد حضور دارند. اما شاید معضل محیطهای طلبه ای دانشجویی مثل اینجا این باشد که هویت آنها در تعلق به ارزشهای دانشگاهی یا حوزوی کمی دچار اضطراب است که به نظر کوتاهی مدیران هم بی اثر نبوده است. برای بررسی دقیقتر به نحوه مدیریت فرهنگی کلان فارغ التحصیلانی مثل وزیر ارشاد و ... که کم نی