فرهنگ و ارتباطات

برای آنان که خواندن را تا حد ممکن و نوشتن را در حد ضرورت می پسندند.

 
ساعت ٧:٤٠ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٤ اردیبهشت ۱۳۸٤   کلمات کلیدی:

o       از قافله  عقب نماندن و پيروزي حتمي:

از قافله عقب نماندن و پيروزي حتمي، تلاش مي كند مخاطب مورد نظر را به اتخاذ همان عملكردي متقاعد كند كه فرد ديگر اتخاذ مي‎كند. دو نمونه زير در اين زير مجموعه قرار مي‎گيرند:

ـ به قافله پيوستن: اين تكنيك، خواسته طبيعي مردم براي قرار گرفتن در جبهه پيروز را تقويت مي كند اين تكنيك براي متقاعد كردن مخاطب نسبت به اين نكته به كار مي رود كه يك برنامه بيان حركت توده‌اي مقاومت ناپذير است و مردم را متقاعد مي كند كه پيوستن به اين جمعيت در جهت منافع و مصالح آنهاست.

ـ پيروزي حتمي: از افرادي كه پيش از اين  در قافله (گروه پيروز) نبوده‌اند دعوت مي كند به افرادي كه پيش از اين در مسير پيروزي حتمي قرار گرفته اند  ملحق شوند و به افرادي كه پيش از اين تا حدودي در گروه يا قافله پيروز قرار گرفته اند ، اطمينان داده مي‌شود كه حضور آنها در اين گروه ( دار و دسته) بهترين تصميم است.

 

 

o       نفرت از مخالف:

اين تكنيك با اين استدلال كه يک ايده در ميان گروههايي طرفدار دارد كه منفور و مرعوب مخاطب  مورد نظر هستند - يا اينكه مورد احترام مخاطب مورد نظر  نيستند- براي برانگيختن مخالفت مخاطب با آن ايده  به كار مي رود؛ بدين ترتيب، اگر گروهي از سياستي حمايت كند ولي آگاه شود که افراد نامطلوب يا منفور نيز از آن سياست حمايت مي كنند آن گاه اعضاي گروه ممكن است تصميم بگيرند موضع خود را تغيير بدهند.

o       كليت هاي پر زرق و برق:

كليت هاي پر زرق و برق ، واژگان خوشايند و مطلوب و به شدت داراي بار احساسي و به گونه‌اي با مفاهيم و باورهاي بسيار ارزشمند در ارتباط هستند؛ مفاهيم و باورهايي كه بدون پشتوانه دليل يا اطلاعات ، سنديت و اعتبار دارند. اين كليت ها به احساساتي مانند عشق به وطن، ميهن، صلح طلبي، آزادي، مباهات، افتخار و غيره متوسل مي شوند. اين كليت ها خواستار تاييد بدون بررسي دليل هستند گرچه اين واژگان و عبارات مبهم هستند و براي افراد مختلف، معاني متفاوتي دارند اما معناي ضمني آنها همواره مطلوب است. به اين ترتيب" مفاهيم و برنامه هاي مبلغ همواره مناسب، مطلوب و پسنديده است".

كليت‌ها ممكن است با تغيير شرايط، كارآيي بدست آورند يا اينكه آن را از دست بدهند. بنابراين آنها بايد پاسخگوي شرايط موجود باشند. عباراتي كه در يك زمان مستلزم تداعي معاني خوشايند هستند ممكن است در زماني ديگر، معاني نامطلوب وناخوشايندي را ايجاد كنند به ويژه اگر ساختار مرجع و منبع آنها دستخوش تغيير شده باشد.

o       ابهام گويي:

كليت‌ها معمولاً مبهم هستند به گونه اي كه ممكن است مخاطب تفاسير خود را از آنها عرضه كند. هدف از اين كار اقناع مخاطب با استفاده از عبارات تعريف نشده است بدون آنكه اعتبار اين عبارات تجزيه و تحليل شود يا تلاش براي تعيين جنبه عقلايي يا كاربرد اين عبارات صورت گيرد.

o       توجيه:

افراد  يا گروهها ممكن است از كليت‌هاي مطلوب براي عقلاني جلوه دادن كارها يا باورهاي سوال برانگيز استفاده كنند. عبارات مبهم و خوشايند اغلب براي توجيه چنين كارها يا باورهايي به كار مي روند.

o       آسان سازي:

كليت‌هاي مطلوب براي ارائه پاسخ هاي ساده به مشكلات اجتماعي، سياسي، اقتصادي يا نظامي پيچيده مورد استفاده قرار مي گيرند.